Vart är tomten(julemanden)?;-)

Då var det dax för årts stora dag, julafton har kommit till alla, både fattiga och rika och vi tar emot den med de förutsättningar vi har.

Själv är jag varken fattig eller rik, ja det beror ju på med vilkas ögon man ser med och vilka förutsättningar den som ser på det lever under, men för min egen del känner jag mig nöjd, och detta är väl en stor del av glädjen med livet, att vara mycket rik skulle inte göra mig lyckligare. (men ändå;-))

Lycka för mig är om personer i min närhet är glada och trivs med livet, då trivs jag också.

 

På drottninggatan firar vi julen med Kalle Anka 15.00 då alla skall sitta framför teven med var sin godisskål och lite julmust eller saft, och se ut som om de njuter av att se på eländet, för det har vi gjort i 42 år.

 

Om vi har tur så kommer tomten efter det med julklappar, och när dessa är utdelade är alla glada?

 

Vi kan då se framemot att äta lite dansk medister, dansk "fläskesteg", svenska köttbullar och svensk jansson, ja janssons frestelse finns väl bara i svensk version;-)

 

Sen följer dans kring granen med stöd av Bose Larssons röst från Spotify, fast mitt "yngste" barn på snart 40 år tycker vi skall använda den rispiga cd som vi alltid har gjort;-)

 

Efter dansen infaller om allt går väl en stund med vila och soffhang, där var och en på bästa sätt försöker överleva och smälta den i rikliga mängder intagna julmaten och godiset.

 

Vissa år har det delats ut "svettlappar" för att hålla nere temperaturen som har tendens att stiga i kroppen efter mat och godisintag, får se om detta blir en sådan julafton;-)

 

Läste som en liten kuriosa i Göteborgs posten att 32 % av invånarna in västra götaland inte ser framemot julen, rätt så många ändå, klart att man kan vända på det och säga att 68 % ser framemot det;-)

Varför är det så tror ni? Har det blivit ett för stort kommersiellt jippo eller vad är det som gör detta?

 

Vi får besök av sonen och hans familj från Göteborg och min dotter och hennes barn från Alströmersgatan, det är precis vad vi kan ha runt matbordet, så nu får de inte få fler barn, då måste vi flytta till en större lägenhet och köpa nytt matbord;-)

 

Vet inte riktigt om katten som också bor på Alströmersgatan kommer med, den kunde tydligen inte vara ensam hemma i de max 6 timmar hela festen varar, fast den är välkommen också så tror jag den skulle bli stressad av att vara här, tänker lite på 1,5 åriga Charlie som kommer att jaga den tills den får rivit honom i ansiktet;-)

 

På annandagen fyller mitt yngsta barn 40 år, men det är ju en annan sak. Tycker ändå att det ger vissa indikationer på att jag kanske inte är helt ung längre fast spegeln inte visar några tecken på åldrande;-)

 

Jag önskar er härmed en god jul, både ni som har förtjänat det och ni som inte har det, för inför gud är vi alla lika!

 

Ja jag vet att jag inte tror på gud, men jag tyckte det lät fint, och vem är jag att bestämma vem som har förtjänt en god jul och vem som inte har det?

 

Ja et är klart att jag har vissa idéer om detta, men det är säkert bäst att jag håller dem för mig själv, vill ju ha läsare av bloggen i det nya året också;-)

 

God jul till er alla och skäll inte på tomten om julklapparna inte är vad ni hade väntat, han/hon är bara budbringaren.

Kommentarer :

#1: jennifer

hahahaha du är bäst<3

GOD JUUUL PENSIS /ALSTRÖMERSGATAN

skriven
#2: Pensis

God Jul till dig också mitt älskade barnbarn;-) <3 Kram

skriven
#3: Fredrik

God fortsättning Svend! Blev du förbannad på tomten eller var du nöjd med vad han gav dig? Eller... du var nog tomte själv, som den tomte du är :)

skriven
#4: Pensis

Är alltid nöjd med tomten Fredrik, hon gör ett bra jobb varje år;-) Själv då? Var Elin tomte?;-)

skriven

Kommentera inlägget här :